W dniach 28.09 – 9.10.2020 r dzieci 4 – 5 – letnie z grupy „Pszczółki” wraz ze swoimi paniami wzięły udział w wyzwaniu – konkursie „Cała Polska Programuje.”
Codziennie w godzinach popołudniowych realizowane były zajęcia z zakresu kodowania i programowania według przygotowanych przez p. Annę Świć propozycji i scenariuszy. Wybierane były te aktywności, które są odpowiednie do wieku i możliwości dzieci.
Celem ogólnym naszego wyzwania było świadome, merytoryczne i metodyczne wprowadzanie elementów programowania i robotyki do zajęć. Do korzyści wynikających z realizowanych zagadnień
i podejmowanych aktywności należą:
- kształtowanie miękkich kompetencji: rozwijanie logicznego algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności;
- kształtowanie umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań;
- stopniowe i odpowiedzialne wprowadzanie dzieci w cyfrowy świat, świadome, czynne
i twórcze korzystanie z nowoczesnych technologii.
Dzień 1 – „Zaprogramuj zdrowie”
Wspólnie zastanawialiśmy się jak powinien wyglądać „zdrowy dzień”. Wymienialiśmy, jakie działania należy w nim uwzględnić, jakie nawyki warto wprowadzić, żeby małymi krokami wpływać na nasze zdrowie. Tworzyliśmy kod, w którym kolejnymi komendami były działania/aktywności pozytywnie wpływające na zdrowie.
Dzień 2 – „Muzyczny kod”
Tworzyliśmy zaprogramowany zespół muzyczny… zamiast nut wykorzystane zostały symbole graficzne,
a zamiast instrumentów kolorowe kubki i grzechotki.
Dzień 3 – „Marzę, myślę, konstruuję”
Jako wprowadzenie do tematu została wykorzystana aplikacja Puzzle AR i grafika ze znaczkiem AR.
Dzięki aplikacji mogliśmy sprawdzić jak wyglądały wynalazki Leonarda da Vinci.
W dalszej części zajęć wspólnie projektowaliśmy i tworzyliśmy swoje wynalazki z pudełek/kartonów tekturowych i innych materiałów plastycznych.
Dzień 4 – „Rysuję, maluję, koduję”
Tworzyliśmy rysunki zgodnie z instrukcją słowną, rozwijając przy tym orientację w schemacie własnego ciała i w przestrzeni.
Dzień 5 – „Kubeczki od A do Z”
Podczas zabaw z elementem kodowania kształtowaliśmy umiejętność przeliczania i logicznego myślenia. Budowaliśmy dowolne wieże z kolorowych kubków, następnie przekładaliśmy kubki z jednej wieży na drugą, aż do momentu osiągnięcia jednokolorowych wież.
Dzień 6 – „Zakodowane gry planszowe”
Na początku naszej aktywności ustaliliśmy reguły i zasady następnie stworzyliśmy grę planszową
z elementami kodowania.
Dzień 7 – „Gesty, symbole, bloczki – programy na różne sposoby utworzone”
Przedszkolaki dowiedziały się, że w kodowaniu komendy można wydawać na różne sposoby, jednym
z nich są symbole graficzne. Wykonaliśmy taniec według podanego kodu. Zadania zostały umieszczone
na krążkach z symbolami graficznymi.
Dzień 8 – „Bezpieczni w sieci”
Celem dzisiejszej aktywności było uświadomienie roli Internetu w życiu człowieka i związanych z nim zagrożeń.
W trakcie zabawy „Z kim rozmawiam” z wykorzystaniem kubeczków zwróciłyśmy uwagę dzieci na fakt, że w sieci nie wszystko jest takie, jakie wygląda na pierwszy rzut oka, nie zawsze osoba, z którą rozmawiamy jest tą osobą, za którą się podaje. Nie zawsze informacje, które pojawiają się w Internecie są prawdziwe.
Dzień 9 – „Pętle czyli szukamy powtórzeń w życiu”
Wspólnie tworzyliśmy kod za pomocą symboli graficznych. Ustawialiśmy kubeczki zgodnie z rytmem: dzień, noc, dzień, noc, dzień… głośno wypowiadając nazwy i utrwalając cykliczność. W dalszej części dopasowywaliśmy drzewa do odpowiedniej pory roku.
Określaliśmy, który kolor będzie symbolizował daną porę roku. Na zakończenie ustawialiśmy kubki zgodnie
z rytmem: wiosna, lato, jesień, zima, wiosna, lato…
Dzień 10 – „Debugowanie czyli błędy są ok”
Przedszkolaki dowiedziały się, że dorośli programiści tworzą bardzo długie i skomplikowane kody.
Zdarza się, że po uruchomieniu programu, nie działa on tak jak trzeba, ponieważ gdzieś został popełniony błąd.
Proces wyszukiwania a następnie naprawiania takich błędów nazywamy debugowaniem. Jest to często trudny i pracochłonny, ale bardzo ważny proces.
Postanowiliśmy pomóc Czerwonemu Kapturkowi dotrzeć do domu babci.
Sprawdzaliśmy poprawność kodu, odszukiwaliśmy i naprawialiśmy błędy, które uniemożliwiły odnalezienie poprawnej drogi.
Podsumowując.
Tematyka zajęć była bardzo ciekawa, wszystkie dzieci z zainteresowaniem i wielkim zaangażowaniem brały w nich udział. W miarę upływu kolejnych dni, same dopytywały co dziś ciekawego będziemy robić. Bez wątpienia będziemy kontynuować tego typu zajęcia z wykorzystaniem elementów kodowania
i programowania, jednocześnie uczestnicząc w ogólnopolskim programie „Uczymy dzieci programować.”
Należy również zaznaczyć, że wszystkie realizowane przez nas aktywności zgłoszone zostały do Code Week, czyli Europejskiego Tygodnia Kodowania. Jest to oddolna inicjatywa promująca programowanie
i umiejętności cyfrowe wśród uczestników w ciekawy i interesujący sposób.
Mapę zgłoszonych wydarzeń można zobaczyć pod linkiem. >>> https://codeweek.eu/events
Elżbieta Mazur