W środę 28.10.2020 r. w grupie integracyjnej „Biedronki” oraz w piątek 30.10.2020 r. w grupie „Motyle” podczas realizacji tematyki – „Moje zmysły” odbyły się zajęcia Metodą Porannego Kręgu. Jest to metoda, którą określamy jako wielozmysłową. Obejmuje swym zasięgiem wszystkie zmysły: dotyk, wzrok, słuch, węch i smak. Proponowane w niej oddziaływania mają aktywizować zmysły w sposób odmienny dla każdej pory roku, aby podkreślać zmiany zachodzące w przyrodzie. Świat przyrody jest źródłem zróżnicowanych bodźców. Każda pora roku kojarzy się nam z kolorem, smakiem, obrazem, zapachem itp. Metoda Porannego Kręgu przypisuje każdej z pór roku inną symbolikę.
Jesienią prezentujemy kolor żółty. Symbolizuje spadające z drzew liście, dojrzałe owoce. Po zapaleniu lampki zapachowej – (zapach lawendy), dokładnym oglądaniu i wąchaniu po okręgu lampki zapachowej odbyło się rytualne powitanie dzieci piosenką: „Witaj…, jak się masz”. Następnie dzieci wysłuchały bajki M. Zaskórnej pt. „Psotny wiatr” , oraz uczestniczyły w rozmowie na temat utworu. Poznały rodzaje wiatru: wietrzyk, wiaterek, wicher. Brały również udział w zagadkach dotykowych z wykorzystaniem „zaczarowanego woreczka”, w którym umieszczone były szyszki, kasztany, orzechy i liście. Dzieci wkładały rękę do środka i dotykiem odgadywały co mają w dłoni.
W dalszej części zajęcia odbyła się zabawa ruchowa „Wiatr, wichura, wietrzysko” połączona
z ćwiczeniami oddechowymi. Następnie miał miejsce relaks – polegający na słuchaniu muzyki w pozycji leżącej. Zajęcie zakończyło wygaszenie lampki zapachowej – symbolu całego zajęcia.
Celem zajęcia było wielozmysłowe poznanie rzeczy kojarzących się z jesienią. Polisensoryczne pobudzanie zmysłów było najlepszym sposobem przekazywania cennych informacji o tym co nas otacza, a najlepszymi pomocami dydaktycznymi były te zaczerpnięte z natury.
Małgorzata Żółkiewicz
Antonina Haduch