„Chciałbym być matematykiem….”
Znaczącą rolę w rozbudowywaniu matematycznej sfery pojęciowej dziecka odgrywa przedszkole. Edukację matematyczną dzieci w wieku przedszkolnym należy więc widzieć szeroko. Powinna być połączona z kształtowaniem odporności emocjonalnej, ćwiczeniami pewnych umiejętności matematycznych oraz z intensywnym rozwojem.
Do nauki poprzez zabawę nie trzeba chyba nikogo przekonywać, a tym bardziej jeśli wykorzystamy podczas takiej zabawy coś nietypowego, np. taśmy do mierzenia, miarki krawieckie, butelki do porównywania objętości, różnego rodzaju wagi, itp. W dniach od 15 do 19 lutego w grupie „Muzykanci” podczas realizacji tematu – „Chciałbym być matematykiem” – związanego z Rocznym Planem Pracy przedszkola – pomysły na zabawy czerpałyśmy w większości z niesamowitej kopalni inspiracji – Skarbca matematycznego autorstwa E. Gruszczyk-Kolczyńskiej i Małgorzaty Skury.
Prof. E. Gruszczyk – Kolczyńska słusznie zauważyła, że w edukacji matematycznej przedszkolaków ogromne znaczenie ma trening, który rozwija umiejętności dziecka i pozwala mu pokonać kolejne etapy liczenia. Organizowane sytuacje dydaktyczne sprawiają, że ćwiczenie dziecięcego liczenia poprzez różnorodne zabawy umożliwiające manipulowanie oraz wykorzystanie każdej życiowej sytuacji do wzbogacenia liczby doświadczeń matematycznych bardzo pomaga w zdobywaniu kompetencji intelektualnych do uczenia się matematyki i owocuje wysokim stopniem przyswojenia przez dziecko pojęć
i umiejętności matematycznych.
W związku z tym dzieci z grupy „Muzykanci” w minionym tygodniu bardzo dużo trenowały: liczyły, porównywały, klasyfikowały, segregowały, ważyły, mierzyły oraz kodowały wykorzystując różnego
rodzaju przedmioty i rekwizyty, a przy tym przyznać trzeba świetnie się bawiły…
Jadwiga Krokis