Świat przyrody wspomaga rozwój przedszkolaków
Zmysły mają duży wpływ na proces uczenia się, dostarczają informacji o otaczającym środowisku
i są podstawą rozwoju każdego człowieka.
Dnia 18 marca dzieci z grupy integracyjnej „Muzykanci” uczestniczyły w kolejnych zajęciach
z cyklu „Poranny Krąg”. Podczas zajęć prowadzonych tą innowacyjną metodą doświadczały wielozmysłowo wrażeń związanych ze zbliżającą się porą roku – wiosną.
Zajęcia prowadziła p. Jadwiga Krokis, która poprzez różne zabawy zachęcała dzieci do samodzielnego działania. Na samym początku nastąpiło zapalenie lampki zapachowej i powitanie każdego dziecka
z osobna poprzez masowanie rączki olejkiem cytrynowym. Następnie dzieci odkrywały numerki od 1 do 6, pod którym i ukryte były literki z zagadkami, dzięki czemu powstało hasło: WIOSNA. Zabawa „Prawda – fałsz” miała na celu rozwijanie myślenia logicznego. Kolejnym punktem zajęć, było wysłuchanie przez przedszkolaków opowiadania, traktującego o budowaniu gniazd przez różne ptaki pt. „Gdzie zbudować gniazdo” H. Zdzitowieckiej. W kolejnej części miała miejsce zabawa oddechowa oraz ruchowa, po której dzieci wysłuchały listu „od Pani Wiosny”, a później samodzielnie nawlekały kawałki rurek na wykałaczki – celem doskonalenia sprawności manualnej. Najwięcej radości dało przedszkolakom spotkanie z żywiołem przypisanym wiośnie – ziemią.
Podczas zabawy słuchowo – ruchowej „Smutna i wesoła Pani Wiosna”, która polegała na różnicowaniu natężenia dźwięków bębenka – instrumentu przypisanego wiośnie –przedszkolaki rozwijały zmysł słuchu. Nie zabrakło również zabawy przy utworze „Wiosna” Vivaldiego, z wykorzystaniem zielonych kawałków bibuły.
Podczas stymulacji smaku – chętni uczestnicy zajęć mogli skosztować kawałek cytryny i próbowali określić jej kolor oraz smak.
Ostatnim punktem zajęć było grupowe oraz indywidualne ułożenie historyjki obrazkowej „Powrót bocianów” oraz zdmuchnięcie przez kilkoro dzieci lampki zapachowej.
Zaznaczyć należy, iż tego typu zajęcia sprawiają dzieciom mnóstwo radości i zadowolenia. W naszej placówce, zwłaszcza w grupach integracyjnych, stało się już tradycją prowadzenie zajęć tą metodą i dzieci z niecierpliwością czekają na kolejne zajęcia z cyklu „Poranny Krąg”.
Jadwiga Krokis