Widzę, dotykam, czuję, słyszę, i smakuję…
Nauczyciele, pedagodzy specjalni i terapeuci z naszego przedszkola często stosują różnorodne metody aktywne, jedną z takich metod jest „Poranny Krąg” wg Jacka Kielina. Podstawą tworzenia „Porannego Kręgu” jest świat przyrody, zmieniające się pory roku i zjawiska zachodzące w przyrodzie. Metoda ta jest jednym z ciekawszych sposobów pracy zarówno z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
jak i zdrowymi.
Celem zajęć, które odbyły się w ostatnich dniach we wszystkich grupach integracyjnych („Biedronki”, „Motylki”, „Muzykanci” oraz „Jagódki”) było przede wszystkim spotkanie nauczyciela i dziecka oraz dzieci ze sobą nawzajem. Spotkanie, którego istotą było budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa.
Celem tych zajęć była więc komunikacja, integracja grupy i budowanie relacji interpersonalnych.
Podczas przeprowadzonych zajęć przedszkolaki z poszczególnych grup doświadczały wielozmysłowo wrażeń związanych z jesienią. Poprzez różne zabawy zachęcane były do samodzielnego działania i doskonaliły wrażliwość zmysłową.
Na samym początku w każdej grupie nastąpiło zapalenie lampki zapachowej i powitanie każdego dziecka z osobna poprzez masowanie rączki olejkiem lawendowym. Następnie przedszkolaki miały możliwość wysłuchania opowiadania związanego z jesienią. W kolejnej części miały miejsce zabawy ruchowe,
w czasie których dzieci za pomocą różnych rekwizytów tworzyły podmuchy wiatru w rytm słuchanej muzyki – dźwięki wolne i szybkie. Później nasi podopieczni doświadczali podmuchów wiatru, który wytwarzany był na potrzeby zajęć za pomocą suszarki do włosów – podmuchy były delikatne i ciepłe oraz silne i chłodne.
Następnym punktem zajęć w poszczególnych grupach była zabawa plastyczna związana z jesienną aurą.
Po ćwiczeniach oddechowych nastąpiła stymulacja smaku – chętni uczestnicy zajęć mogli skosztować miodu lub mała orzechowego oraz próbowali określić ich smak.
Ostatnim punktem zajęć w każdej z grup było zdmuchnięcie lampki zapachowej.
Podkreślić należy, że we wszystkich grupach, zajęcia sprawiły dzieciom dużo radości i dały poczucie zadowolenia z samodzielnych działań.
Jadwiga Krokis