Dzieci w wieku przedszkolnym nie potrafią właściwie ocenić sytuacji na drodze i przewidzieć niebezpieczeństw, gdyż jak mówią psycholodzy percepcja u nich nie jest jeszcze w pełni rozwinięta. To od nas dorosłych zależy ich edukowanie, by nie zachowywały się lekkomyślnie na ulicy i potrafiły się po niej bezpiecznie poruszać.
Bezpieczeństwo w przedszkolu jak i poza nim, jest bardzo ważne. W miesiącu wrześniu w każdej grupie wiekowej realizujemy tematy, które uczą podstawowych zasad ruchu drogowego, jak zachować się na ulicy – poprzez filmy edukacyjne, plansze i ilustracje. Poznając znaki drogowe dzieci uczą się w jakich miejscach bezpiecznie poruszać się po drodze, gdzie bezpiecznie przejść przez jezdnię, którą stroną idziemy, gdy nie ma chodnika.
Dzieci pod opieką nauczycieli idą na ulicę, gdzie mają możliwość obserwowania różnych użytkowników ruchu drogowego tj. pieszych, pojazdy. Uczą się bezpiecznie przejść po pasach, poznają rolę sygnalizacji świetlnej. Nie zapominamy także o strojach, by przedszkolaki były widoczne z daleka – kamizelkach odblaskowych i elementach odblaskowych by były widoczne nocą.
Przedszkolaki nauczyły się piosenek, wierszy o znakach drogowych i bezpieczeństwie na ulicy.
Nie zabrakło klocków, gier i układanek dydaktycznych, które pomogły utrwalić zasady bezpieczeństwa.
Zapoznały się z pojazdami specjalistycznymi /policja, pogotowie, straż pożarna/ na podstawie zagadek, ilustracji i zagadek słuchowych. Poznały również ważne numery potrzebne w razie wypadku czy innych sytuacji na drodze. Utrwaliły zasady korzystania z nich – tylko do celów bezpieczeństwa. Nazywały pojazdy, sposób ich poruszania i dźwięki jakie wydają.
W toku różnorodnych zabaw uczyły się zachowań i reakcji na światło czerwone i światło zielone, aby rozpoznać i utrwalić znaki drogowe wykonywały prace plastyczne używając różnorodnych technik
i materiałów plastycznych. Budowały drogi z klocków, ustawiały znaki i pojazdy bezpiecznie się po niej poruszały.
Myślimy, że zajęcia w których uczestniczyły przedszkolaki przygotowały i nauczyły ich bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym na miarę ich potrzeb i możliwości.
Antonina Haduch