Z matematyką za pan brat w grupie „Biedronki”
Drugie półrocze w grupie Biedronki rozpoczęliśmy od ciekawych zabaw matematycznych. Pierwsza zabawa to „Matematyczne memory z figurami geometrycznymi”. Do tej zabawy wykorzystaliśmy wykonane przez nas pomoce, w ramach przedszkolnego konkursu pt. „Zabawka matematyczna”. Poznawanie figur geometrycznych w formie zabawy, to według nas doskonały pomysł, aby zachęcić
dzieci do nauki i zgłębiania wiedzy.
Kolejna zabawa matematyczna to „Zabawa w roboty”. Jest to zabawa polegająca na podążaniu
po linii stopa za stopą. Na podłodze ułożyliśmy łamaną linię – coś na kształt prostego labiryntu – ale załamania zrobiliśmy pod kątem 90 stopni. Przed rozpoczęciem zabawy dzieci zapoznane zostały
z takimi kątami, na przykładach – róg stołu, róg w pokoju, kartka papieru.
Na początek dzieci przechodziły labirynt z otwartymi oczami, ćwicząc jednoczenie obroty w lewo
i w prawo o 90 stopni. Następnie każde dziecko stawało się robotem a nauczyciel programistą robota. Dzieci ustawione na starcie z zawiązanymi kolejno oczami podążały po linii jako roboty, które wykonywały polecenia wydawane przez komputer. Jednostką miary w poruszaniu się była jedna stopa.
Nasze przykładowe komendy: -Idź 3 stopy do przodu, obróć się w lewo, idź 4 stopy do przodu, stój, obróć się w prawo, idź 3 stopy do przodu…
Nauczyciele starali się wydawać precyzyjne komendy – tak, aby robot (dziecko ) pokonał trasę nie schodząc z ułożonej liny. Podczas takiej aktywności dzieci stopniowo zdobywały kompetencje przydatne
w nauce programowania, uczyły się m.in.: współpracy, planowania, analizowania i samodzielnego tworzenia różnych kodów.
Trzecia zabawa przebiegała pod hasłem: „Kolorowe nakrętki – tworzenie prostych kolekcji”. Wykorzystano do niej małe i duże nakrętki z butelek i słoików. Zabawa polegała na segregowaniu
nakrętek według kolorów, wielkości i według pomysłów dzieci. Rozwijała umiejętności klasyfikowania.
Wprowadzone powyższe zabawy rozwijały u dzieci kompetencje kluczowe w zakresie rozumienia
i tworzenia informacji oraz kompetencje matematyczne.
Małgorzata Żółkiewicz, Antonina Haduch