Z matematyką za pan brat w grupie „Biedronki”

Z matematyką za pan brat w grupie „Biedronki”

Drugie półrocze w grupie Biedronki  rozpoczęliśmy od ciekawych zabaw matematycznych. Pierwsza zabawa to „Matematyczne memory z figurami geometrycznymi”. Do tej zabawy wykorzystaliśmy wykonane przez nas pomoce, w ramach przedszkolnego konkursu pt. „Zabawka matematyczna”. Poznawanie figur geometrycznych w formie zabawy, to według nas doskonały pomysł, aby zachęcić
dzieci do nauki i zgłębiania wiedzy.

Kolejna zabawa matematyczna to „Zabawa w roboty”.  Jest to  zabawa  polegająca na  podążaniu
po linii stopa za stopą.    Na podłodze ułożyliśmy   łamaną linię – coś na kształt prostego labiryntu – ale załamania zrobiliśmy  pod kątem 90 stopni. Przed rozpoczęciem zabawy dzieci  zapoznane zostały
z takimi kątami,  na przykładach – róg stołu, róg w pokoju, kartka papieru.

 Na początek dzieci przechodziły  labirynt  z otwartymi oczami, ćwicząc jednoczenie obroty w lewo
i w prawo o 90 stopni. Następnie każde dziecko stawało się robotem a nauczyciel programistą robota.  Dzieci ustawione  na starcie z zawiązanymi kolejno oczami  podążały  po linii jako  roboty, które wykonywały  polecenia wydawane przez komputer. Jednostką miary w poruszaniu się była  jedna stopa.

Nasze przykładowe komendy: -Idź 3 stopy do przodu, obróć się w lewo, idź 4 stopy do przodu, stój, obróć się w prawo, idź 3 stopy do przodu…

Nauczyciele  starali się wydawać precyzyjne komendy – tak, aby robot (dziecko ) pokonał trasę nie schodząc z ułożonej liny. Podczas takiej aktywności dzieci stopniowo zdobywały kompetencje przydatne
w nauce programowania, uczyły się  m.in.: współpracy, planowania, analizowania i samodzielnego tworzenia różnych kodów.

Trzecia zabawa przebiegała pod hasłem: „Kolorowe nakrętki – tworzenie prostych kolekcji”. Wykorzystano do niej małe i duże nakrętki z butelek i słoików. Zabawa polegała na segregowaniu
nakrętek według kolorów, wielkości i według pomysłów dzieci. Rozwijała umiejętności klasyfikowania.

Wprowadzone powyższe zabawy  rozwijały u dzieci  kompetencje kluczowe w zakresie rozumienia
i tworzenia informacji oraz kompetencje matematyczne.

Małgorzata Żółkiewicz, Antonina Haduch

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *