Metoda Dobrego Startu
W minionym półroczu w grupie integracyjnej „Motylki” kilkakrotnie prowadziłyśmy zajęcia Metodą Dobrego Startu autorstwa Marty Bogdanowicz. Zajęcia takie stwarzają możliwość poznania wielozmysłowego: słuchowego, wzrokowego i ruchowego. Zespołowa forma prowadzonych zajęć ułatwia dzieciom nawiązywanie kontaktów społecznych i uczy współdziałania w grupie. Powiązanie śpiewu, ruchu, muzyki i plastyki aktywizuje i uspokaja system nerwowy dzieci. Dzięki włączeniu w tok zajęć ruchowych muzyki i rytmu, ruchy dzieci stają się bardziej płynne i harmonijne, łatwiej zapamiętują nowe kombinacje, a zarazem pamięć staje się bardziej plastyczna.
Dzieci w kolejnych miesiącach poznały piosenkę pt. „Zła pogoda”, „Jadą misie”, „Choinka”, „Tak się zachmurzyło”. Śpiewając każdą z piosenek kreśliły wzór w powietrzu, na kartce oraz na woreczkach z kaszą. Poruszały się rytmicznie podskakując i klaszcząc oraz grając na instrumentach perkusyjnych.
Metoda Dobrego Startu kształci także funkcje psychiczne tj. mowę, myślenie, zachowania społeczne. Pomaga dzieciom nadpobudliwym psychoruchowo, co zauważyłyśmy podczas prowadzenia zajęć. Metoda ta posłużyła nam jako uzupełnianie dotychczas stosowanych innych metod oddziaływania pedagogicznego o charakterze stymulującym i terapeutycznym.
Małgorzata Żółkiewicz, Antonina Haduch