„Piękna Nasza Polska cała” – podsumowanie projektu
We wrześniu 2021roku nasza placówka Przedszkole Samorządowe nr 2 im. Marii Konopnickiej z oddziałami integracyjnymi w Brzozowie rozpoczęła realizację zadań w ramach Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego: „Piękna nasza Polska cała”.
Treści wychowania patriotycznego powinny być realizowane już na szczeblu edukacji przedszkolnej. Głównym zadaniem przedszkola jest budzenie u dzieci miłości do małej i wielkiej Ojczyzny przez ugruntowanie poczucia tożsamości regionalnej, narodowej, europejskiej. Dzieci w przedszkolu powinny poznać znaczenie słowa patriotyzm rozumianego jako przywiązanie do swej Ojczyzny, do ziemi rodzinnej, do obyczajów i kultury narodowej.
Edukacja patriotyczna na poziomie przedszkolnym nie musi być zadaniem trudnym. Najważniejszym jej elementem jest sama postawa nauczyciela. Jego zaangażowanie i wieź emocjonalna ze środowiskiem. Ważne jest, aby nauczyciel swoją postawą, przykładem i odpowiednim sposobem potrafił przekazać dzieciom istotę wartości rodzinnych, piękno krajobrazu, wagę tradycji i dziedzictwa kulturowego. Ważnym elementem realizacji treści z wychowania patriotycznego są relacje w domu rodzinnym dziecka.
Zadania zrealizowane w naszej placówce:
1) Zapoznanie się, nauka i zaśpiewanie
2) „Piękna Nasza Polska Cała” – zorganizowanie kącika o tematyce folkowej, regionalnej lub patriotycznej w placówce
3) Apel z okazji 11 listopada
4) „Zielona Niepodległa” – zasadzenie drzewa
5) Piosenka projektowa „Piękna Nasza Polska Cała” – zapoznanie się, osłuchanie, wykonanie
6) „Folk-projekt” – zaprojektowanie i wykonanie ekotorby patriotycznej
7) „Być dobrym jak chleb” – zapoznanie się z etapami przygotowania chleba, upieczenie chleba jako symbolu polskiej gościnności i życzliwości
8) „Tu mieszkam” – zaprojektowanie i wykonanie pocztówki ze swojej miejscowości
9) „Herb i flaga naszego miasta” – praca plastyczna grupowa
10) „A ja kocham moje miasto” – wykonanie największej laurki dla Miasta
11) „Kapsuła czasu” – napisanie listu do przyszłych pokoleń, wykonanie kapsuły czasu
12) „Biało-czerwone kodowanie” – zainicjowanie propozycji gier i zabaw, bazowanych na kodowaniu
13) „Tańce narodowe” – zapoznanie się z historią tańców polskich,nauka i zaprezentowanie jednego z nich
14) „Bal u Królowej Jadwigi” – zorganizowanie balu w strojach z dawnych lat oraz z wykorzystaniem tańców narodowych
15) „Szła kolęda w noc grudniową” – zorganizowanie wspólnego kolędowania, przypomnienie dawnych pastorałek i tradycji bożonarodzeniowych
16) „Według przepisu Babci” – wykonanie z dziećmi regionalnej potrawy, degustacja
17) „Co babcia i dziadek śpiewali, jak byli mali” – zorganizowanieuroczystości na ludową nutę (Dzień Babci i Dziadka w gwarze i na ludowo)
18) Kącik Książki Patriotycznej – zorganizowanie w placówce kącika z książkami o naszym kraju – z możliwością wypożyczenia do domu
19) „W starym kinie” – projekcje dawnych dobranocek
20) „Czerwone korale” – warsztaty biżuterii regionalno-folkowej – zorganizowanie wystawy własnoręcznych wyrobów
21) „Jesteśmy Polką i Polakiem” – wykonanie fotobudki z regionalnym krajobrazem lub strojem ludowym
22) „Na majowej łące” – założenie zielnika polskiej roślinności
Rozwój postaw patriotycznych związanych z tożsamością kultury narodowej jest i będzie priorytetem w wychowaniu przedszkolnym. Mam nadzieję, że przekazane przez nauczycieli treści o naszej Ojczyźnie zostaną w pamięci dzieci na długie lata. Jako wychowawca wierzę, że naszą patriotyczną postawą rozbudzimy w przedszkolakach zainteresowanie historią, tradycją, krajobrazem naszej Ojczyzny.
Zrealizowane zadania niewątpliwie przyczyniły się do promocji placówki w środowisku lokalnym jako miejsca gdzie kultywuje się historię i tradycje narodowe. Ponadto bardzo ważne było zgodne, owocne współdziałanie grona pedagogicznego w realizacji poszczególnych zadań. Patriotyczna postawa pracowników przedszkola rozbudziła w przedszkolakach zainteresowanie historią, tradycją, krajobrazem naszej Ojczyzny.