Czekamy na Mikołaja

W czwartek 03.12.2020 r. w grupie integracyjnej „Biedronki” odbyły się kolejne zajęcia przeprowadzone Metodą Porannego Kręgu. Zimą w ramach tych zajęć demonstrujemy kolor biały. Symbolizuje biel śniegu, światło, promieniuje, uspakaja i rozjaśnia. Do zimy należy też błękit. Kojarzy się z głębią i dalą nieba
lub wody, jest kolorem ciszy i spokoju. Przypomina zimny chłód. Jest też kolorem duchowości 
i życia religijnego, prowadzi do wyciszenia. Zimowym żywiołem jest woda. Pobudza aktywność ruchową
i wokalizację. Dostarcza miłych i 
delikatnych wrażeń dotykowych. Woda szumi i pluska, łatwo poddaje się aktywności dzieci. Ten żywioł najsilniej polisensorycznie działa na zmysły, a przy okazji kształtuje doznania termiczne. Smak i węch pobudzamy miętą, a słuch trójkątem lub dzwonkami. Pamiętamy o kształtowaniu doznań percepcyjnych poprzez wystrój sali, która ma symbolizować zimę. W czasie trwania Porannego Kręgu wysłuchanym opowiadaniem pt. „Mikołaj” stworzyłyśmy atmosferę zimowo – mikołajową, która przyniosła radość i zadowolenie z oczekiwania na prezenty. Uczyłyśmy dzieci koncentracji, otwartości i wiary we własne możliwości.

Metoda Porannego Kręgu jest cenna również z tego powodu, że formą zajęć jest spotkanie grupowe, które umożliwia kontakt z rówieśnikami. Dzieci siedzą w kręgu zwrócone do siebie twarzami. Nauczyciel podchodzi kolejno do każdego dziecka i wspólnie z nim wykonuje daną czynność. Dziecko jest zmuszone do czekania na swoją kolej, co pozwala mu na odbieranie wrażeń płynących z przebywania z innymi podopiecznymi, obserwowania ich w takiej samej sytuacji, w tym samym działaniu, zainteresowania ich ruchami czy minami. Niewątpliwie jest to korzystne dla dzieci. Umożliwiamy im bycie w grupie, ale nie pozbawiamy indywidualnego kontaktu z nauczycielem.
Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęciowej z przebiegu zajęcia.

Małgorzata Żółkiewicz, Antonina Haduch

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *