Wakacje – Półkolonia – lipiec 2019

Wakacje to radosny czas zabawy i beztroski, który płynie bardzo szybko i nigdy nie powinien być nudny. U nas na pewno nie był. Przez cały lipiec dzieci z Przedszkola Samorządowego nr 1 im. Błogosławionej s. Celestyny Faron oraz z Przedszkola Samorządowego nr 2 im. Marii Konopnickiej uczęszczające do naszej placówki, oprócz odpoczynku, miały możliwość aktywnego spędzenia czasu. Każdy tydzień miał swój „tytuł” i motyw przewodni i tak pierwszy minął pod hasłem „ARTYSTA MALARZ”, drugi „W KRAINIE TAŃCA”, kolejny „MAGIA TEATRU” i ostatni „W KRAINIE MUZYKI”.

W pierwszym tygodniu wakacji nasi milusińscy poznali zawód malarza – artysty i przez kilka dni sami mogli poczuć się artystami. Podczas zabawy dydaktycznej „Narzędzia artysty” zostali zapoznani z różnymi przedmiotami, takimi jak: sztaluga, pędzle, płótno, paleta, farby, tuba na szkice. Dzięki temu wzbogaciły słownictwo. Następnie dzieci oglądały portrety słynnych malarzy i ich obrazy. Każdy z nich krótko opisywaliśmy. Poza tym dzieci dowiedziały się jak krok po kroku namalować portret a następnie sami mogli to uczynić. Również w trakcie zajęć dzieci porównywały portrety z martwą naturą i pejzażami. Aby zasłużyć na miano „małego artysty” nasi podopieczni musieli wykazać się umiejętnością malowania, kreatywnością i wyobraźnią podczas różnych zajęć plastycznych. W tym tygodniu nie zabrakło więc malowania na sztalugach, na płótnie oraz na foli zwanej streczem.

W kolejnym tygodniu zaprosiliśmy naszych podopiecznych do „Krainy tańca”. Naszym gościem była Marysia Pietrasz, która po raz kolejny gościła w naszej placówce. Zaprezentowała przedszkolakom kilka układów tanecznych, które dzieci nagrodziły gromkimi brawami. Podczas zajęć zorganizowanych przedszkolaki rozwijały umiejętność ilustrowania ruchem piosenki, rozwijały koordynację ruchową oraz kształtowały płynność ruchów.

W trzecim tygodniu wakacji dzieci przeniosły się do „Krainy teatru”. W poniedziałek dowiedziały się jak powstaje spektakl teatralny, co to jest scena, kurtyna, itp. oraz jakie ćwiczenia wykonuje aktor. Kolejny dzień upłynął pod znakiem emocji. Dzieci wypowiadały się w jaki sposób można przedstawić emocje i robiły to podczas różnych zabaw. W kolejnym dniu dzieci wykonały maski teatralne z tektury, następnie same pomalowały je i udekorowały według własnych pomysłów. Nie zabrakło również ciekawostek na temat kukiełek, pacynek, itp. oraz tajników wiedzy na temat teatru lalkowego.  Przedszkolaki tworzyły własne kukiełki z różnych materiałów, np. plastikowych łyżeczek. Poza tym każde dziecko miało możliwość stać się aktorem podczas różnych zabaw w kąciku teatralnym. Zwieńczeniem tygodnia był spektakl teatralny pracowników, którzy zaprezentowali naszym małym widzom utwór Jana Brzechwy pt. „Kaczka Dziwaczka”.   

W ostatnim tygodniu poświęconym muzyce, dzieci miały możliwość nabywania umiejętności słuchania i rozumienia muzyki. Zapoznane zostały zarówno z muzyką poważną, klasyczną, jak i rozrywkową. Każde dziecko mogło zrobić własny niekonwencjonalny instrument wykorzystując do tego różne materiały, takie jak: pudełeczka, groch, fasolę, pszenicę, itp., dzięki czemu powstały wspaniałe grzechotki, które później posłużyły naszym milusińskim do tworzenia muzyki. Zabawom tanecznym zwłaszcza z wykorzystaniem muzyki rozrywkowej nie było końca. Poza tym przedszkolaki wysłuchały opowiadania pt. „W krainie muzyki” i próbowały odpowiedzieć na pytanie „Co by było, gdyby na świecie nie było muzyki?”

Dnia 29 lipca przybył do nas pan bibliotekarz – Piotr Boczar z Biblioteki Pedagogicznej w Brzozowie, który w grupie „Pszczółki” przeprowadził ciekawe zajęcia z wykorzystaniem bajkowych puzzli.

Ponadto dnia 30 lipca, w dzień przed zakończeniem naszych wspólnych wakacyjnych zajęć, już po raz czwarty odwiedziła nas Julita Haduch – dziewczynka z autyzmem wczesnodziecięcym, która uzdolniona jest plastycznie.  „Przyjaciółka” naszego przedszkola przybyła do przedszkolaków z grupy „Wędrowniczki”, „Biedronki” i „Pszczółki” z tabletem graficznym, który wzbudził wśród dzieci ogromne zainteresowanie. Metaliczne promarkery i kredki wodne, również cieszyły się sporym zainteresowaniem i dzieci, podobnie jak w pierwszym tygodniu wakacji w naszym przedszkolu, znów mogły poczuć się małymi artystami, którzy tworzą różne portrety, pejzaże, itp.

Ostatni dzień naszych wspólnych zajęć był krótkim podsumowaniem tego czym zajmowaliśmy się przez cztery tygodnie, ale także czasem, kiedy po nawiązaniu nowych przyjaźni mogliśmy wyjść na „zasłużone lody”.

Oczywiście podczas pobytu w poszczególnych „krainach” nie zabrakło wspólnych zabaw na terenie ogrodu przedszkolnego oraz spacerów w okolicy przedszkola.

 

Jadwiga Krokis

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *